Langkau ke kandungan utama

Nama pelik-pelik!

Nama saya Nor Hidayah Munirah binti Taufik..masa saya kecik dulu, kawan-kawan sekolah rendah panggil saya munirah! tapi bila saya dah masuk sekolah menengah..kawan-kawan panggil saya hidayah..huhuh..pastu, bila dorang gurau-gurau panggil nama saya 'Munirah', saya seolah-olah menciii dengan gelaran tersebut..padahal, tu nama saya kan?? hm...kenape eakk, maybe rase macam x sesuai je kot dengan keadaan saya sekarang..hahaha..

bila dok tengok nama saya ni, baru saya ingat yang adik beradik saya sume ade name yang sepadan..eh, yeke?die macam ape orang kata..nama tu sama je..meh tengok ni!

1- AHMAD SAIFULLAH BIN TAUFIK (abang)
2- NOR HIDAYAH MUNIRAH BINTI TAUFIK (saya~)
3- NOR HIDAYAH ATIKAH BINTI TAUFIK (kak lang)
4- AHMAD WAZIF BIN TAUFIK (abang teh)
5- NURUL HUSNA BINTI  TAUFIK (adik mongsu)

hm....ce tengok nama kitorang..sesuai kan..nama belah lelaki sume mule dengan "Ahmad". tapi, kalu perempuan lak semua mula dengan " Nor Hidayah"..

erkk...! yang bongsu tu entah la kenapa x de hidayah..ade gak tanye ayah saya pasal ni..nak tau ayah saya kata apa..

" banyak bona hidayah ehh..bagi namo pendek siket..!"

ha a..ahahaha..jarak saya n adik bawah saya ni 3 tahun..kalau ade member adik saya or saya yang kol fon mak atau abi saya..n dorang cakap nak bercakap dengan hidayah..ofkos mak or ayah saya akan tanye, nak cakap dengan hidayah mane satu?!. Hidayah dalam rumah ni ade dua..ahahah..dan kawan tersebut terpaksalah bagitau nama penuh supaya x tertukar..ahahah

*************

Actually.....ade ape dengan nama ni?

orang kata jangan letak nama anak panjang sangat..nanti berat budak tu nak bawak..masalahnya, nak bawak ape?? bawak buku? kereta? lori?..not sure, tapi mak saya kata kalu nama tu terlalu panjang takut budak tu nanti jadi slow ker masa die besauuu...ataupun jadi pemalas ke??

macam pakcik saya..iaitu adik mak saya, anak sulung die name Nur Balkis Maisarah..mase die lepas je lahir..asyik nangis je..siang malam x henti nangis..sakit telinge tau x..saya yang dengar ni pon sakit..cmner pulak dengan pakcik n makcik saya tu..mesti sedih kan..anak sulung nangis siang malam x henti-henti..

pastu, ada 1 malam ni..nenek saya ni x tahan dah, die pon panggil orang datang untuk berubat ke anak pakcik saya ni..katanya nama tu x sesuai dengan anak die..x tahulah kenapa kan..so, nak jadikan cerita..die suruh letak nama isteri nabi, anak nabi ataupun nama-nama Allah..pastu nenek saya suh letak nama 'Aisyah..tapi xdela nak letak dalam surat beranak die nama tu..cuma panggilan je..lepas tu kitorang pun panggil la anak die dengan nama Aisyah..Alhamdulillah..dalm masa 2, 3 hari tu..die dah ok..xdelak nak nangis-nangis ke..kan hepi...hahahah

lepas tu ayah saya bagitau..yang nama sepupu saya tu (anak pakcik saya) sebenarnya x boleh letak "Nur" pada pangkal nama dia..x sesuai..sebab ape?? hahahah..ayah saya x cakap pulak..then, saya pikiaq..owwwwww, patut la die asyik nangis je..huhuhuh, sebab nama pon kalu nak bubuh kat anak, kene tengok jugak seswai ke tidak..contohnya kalu nama saya macam ni " NOR HIDAYAH AIDA?" kan pelik je bunyi..

***********

teringat lak masa kat sekolah dulu..masa kitorang form 5..mase tu slalu jugak la tolong warden n cikgu ustazah sume untuk uruskan urusan pelajar baru masuk, mase tampal name kat depan pintu kelas tu..selalu gak kitorang usha nama dak-dak ni..mak aihhh..nama x nak kalah kot..sampai berbelit lidah..camner la parents die kasik nama kan..mesti pikiaq nama tu mase kandungan dorang dalam 4,5 bulan lagi kan..ahahahah

Ade member saya lak, adik beradik die sume nama mule dengan huruf  'H'. nama kawan saya tu Hanna Hurrul Nadia binti Ibrahim..nama akak die lak Humi Hermilia binti ibrahim..aha..hamekkk!! sume H kan, tapi kalau belah lelaki saya x pasti pulak name die macam mana, tapi yang pasti memeang semua huruf H la...ade pulak tu lagi junior mase kat sekolah dulu..adik beradik die nama serupe je, senang nak cam dorang ni adik beradik..nama belah perempuan mesti ada Nurul Aisyah.. contohnya..Nurul Aisyah Adilla, Nurul Aisyah Asmaa, Nurul Aisyah Atikah, Nurul Aisyah Aklima..kalu yang laki pulak ada Muhammad Mustapha..contohnye..Muhammad Mustapha Hafizuddin, Muhammad Mustapha Aminuddin..pehhh..nama dorang..hebat..kirenye senang la nanti..kalu cikgu mengajar senang je nak cam adik beradik dorang dalam sekolah tu..tengok je attendant form..ahahah..mane yang ade macam bunyi name dorang tu..betol la tu..ahahah

Bile dah masuk universiti ni pulak..ade macam-macam nama lagi..uihh..junior 1st year kos saya, macam-macam nama..sampai mase nak wat pembahagian kumpulan masa " Majlis Jalinan Mesra" pun tergeliat gak la jari nak menaip nama dorang..punye la gagap, cet!!!

tengok nama bawah ni..

1- ZYURAIDDIKA BIN ROSLI (dah macam bunyi Radix da..)
2- AFFARIS ARNOLD BIN ASMI (ingatkan kristian, tapi dah ade bin, baru pasan islam rupenye)
3-AL- MASHIER BIN LANI
4- BAMBANG IRAWAN BIN ENRISAL

dasyat kan name dorang..nasib baek la bukan orang perempuan yang kene lafaz akad nikah nanti..kalu x, gagap gak rasenye..ade pulak yang x kahwin..hahahaha..

ade jugak fesyen sekarang ni, dorang buh nama anak macam name orang dulu-dulu..macam sepupu saya..nama dia. Nur Amina Aliya..(yeke?).. hakikatnya, nama Aminah tu..kita bese dengar macam nama  zaman nenek kita je dulu kan..hmm..seloah-olah nama ni dah berputar balik..dulu nama macam lama-lama sikit, pastu kua nama sangat dasyat..pastu sekarang nama baby macam dah nama zaman dulu-dulu..x kisha la..asalkan nama tu maksud die baek kan..peace..

x kurang juga dengan binatang..nama dorang pon boleh tahan ape..xnak kalah!! ada nama kucing saya Shah Rukh Khan..kemana dia sekarang? die dah mati masa say darjah 4 ye..sekarang saya dah 20 tahun ye..adik saya nama kucing die Siti Nur Haliza, hakikatnya kucing beliau adalah jantan, x kisah ponn!! kawan saya nama kucing dia 'Jajan'. hahahaha..what?? kucing nama jajan?? macam nama cikediss jekk! ahahah..bese lah.. rumet saya lak nama kucing die cicakk..ahahahha..bagus kan..sebab ghupe die dah mcm cicak..tau!

hahahah..tapi saya ade gak search kat tenet pasal nama pelik ni..nama dorang lagi dasyat..BUANG BIN PUNGUT laa...huishhhh..cmner tu..macam boleh agak je kisah nama die tu kan..ish ish ish..tapi setakat ni saya x pernah lagi jumpa nama yang pelik camtu..heheh

*************

lupe... ade kawan saya cina, nama die ANG JIN TEONG.. agaknya kalu cakap sepintas lalu bunyi macam  ape?..hehehe..tapi kitorang panggil die 'John' je..

-THE END-

* jumaat ni habis final, hureayyyyyy!!!!!


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Petua Hilangkan Kuning Pada Bayi G6PD.

Assalamualaikum.. Hari ni i nak share tips or petua yang i amalkan untuk hilangkan kuning or jaundis pada bayi yang mempunyai G6PD. Yela Haris pun mempunyai G6PD deficiency. Rasanya korang boleh google ape tu G6PD. Kalau ade bayi G6PD ni, banyak benda yang kita kene pantau, pemakanan kita and penjagaan bayi tu sendiri. Ibu tak boleh makan ikut suka hati je terutama ibu yang breastfeeding sebab ape yang kita makan tu akan sampai pada bayi kita. Lagi 1, bayi yang ada G6PD ni kuning dia lambat hilang. Haris sendiri makan masa sebulan untuk kuning tu hilang. Terutama pada bahagian mata putih. Bila dah sebulan barulah mata putih die tu betul-betul nampak putih cerah. Tips ni pun boleh diamalkan untuk bayi yang lain..walaupun takde G6PD. Bukan nak kata tips ni betul-betul berkesan, ini cuma usaha yang saya lakukan dan hasil yang saya nampak sangat memuaskan. Nak nak lagi Haris ni anak sulung. Lagilah saya ngan mak jaga betul-betul. Banyak yang x boleh dari yang boleh. Korang boleh teng

Petua Hilangkan Angin Dalam Badan Semasa Hamil

Assalamualaikum.. I nak kongsi tips or petua untuk hilangkan angin dalam perut or badan bagi ibu-ibu yang mengandung. Nak lagi macam i, nak makan ape pun x boleh, asal makan je mesti keluar balik segalanya yang dah dimakan. Kadang-kadang sampai nak makan balik pun takot, sebab takot keluar balik. Sampai badan pun dah masuk angin, bile badan dan masuk angin, memang badan lemaulaa..nak buat kerja rumah pun malas. Nak pergi keje lagi lah malas. Alahai... Pastu kelmarin rajin la nak google tips untuk hilangkan angin ni, i xnak makan halia ke bawang putih ke ape. Takk suke nak telan macam tu, x kena ngan perut. silap hari bulan muntah balik halia tu. Konon makan nak hilangkan angin, lagi nak bagi badan berangin ade la sebab muntaah je. I google and jumpe 1 blog ni yang suggest untuk minum milo suam untuk hilangkan angin dalam badan. Setakat 3 hari i try, petua ni memang berkesan, sangattttt berkesan. Sedap pulak tu. Caranya macam mana ekk? Simple je, cara dia sama je macam buat

Petua Agar Bayi Anda Berkulit Putih

Assalamualaikum.. Pasti ramai bakal ibu yang baca blog mummy bijak ni mahukan bayi mereka berkulit putih gebu gebas kan? Sama jugak macam mummy.. Selalu sangat baca petua dan search kat google cara cara  dan juga pemakanan yang boleh membuatkan bayi kita putih dan gebu semasa dilahirkan. Memanglah warna kulit dipengaruhi oleh genetik mak dan ayah kan. Kalu mak dan ayah berkulit gelap. Tak mustahil anak yang dilahirkan mesti ada juga yang berkulit gelap kannn.. Tapi tak semestinya..ada jugak bayi yang dilahirkan putih tanpa ikut warna kulit mak dan ayah. Haaaaa, macam mana nak dapatkan bayi berkulit putih. Jom kite tengok petua yang mummy cadangkan ni. Alhamdulillah Haris Mikhail berkulit cerah dan bersih semasa lahir. Petua Agar Bayi Berkulit Putih Semasa Lahir. 1) Semasa hujung kehamilan, amalkan meminum air kelapa muda segar. Kalau amalkan dihujung kehamilan. Insha Allah bayi yang dilahirkan berkulit bersih je tanpa sebarang ruam or bintik bintik merah kat muka dan badan. 2)