Langkau ke kandungan utama

Half Moon Shawl Tutorial : Cover Your Chest

Assalamualaikum..hai sume,

Tadi saya ada jengok-jengok kat Youtube pasal tutorial tudung. Memang banyak kan tutorial tudung sekarang ni. Tak payah nak pergi beli majalah segala bagai untuk cari tutorial tudung, dah la kene bayar, pastu kadang-kadang description tutorial tu macam tak jelas sangat. Kadang-kadang, lain gambar lain pulak yang die terangkan. Susah la kan kalu Hijabistas or mereka-mereka yang kat luar sana nak berfesyen kan.

Tapi, ade satu je yang x menarik mengenai video tutorial ni. Cara pemakaian memang teramat ekstrem, kadang-kadang saya pun suka untuk mencuba segala fesyen yang baru yang dorang buat. Tapi tu la, kebanyakan sume tutorial tak tunjuk cara-cara pemakaian tudung yang menutupi dada. Korang perasan x? Ade tu memang ade. cume kebanyakkan takde la.

So, dengan ini.. Sila baca tajuk diatas. Hehee, saya nak kongsi satu tutorial menggunakan half moon shawl yang mana cara pemakaian shawl ini menutupi dada. Hehehe, nak berfesyen boleh, tapi kalu dah tuntutan untuk melabuhkan tudung sehingga kebawah dada tu. Mestilah kene buat kan. Itu dicatit nanti ye. Ok taknak cakap banyak. Lets go!!


Item yang diperlukan :

  •  Half moon shawl ( saya pakai half moon panjang 1.8m)
  • 2 pin ( keronsang laa )
  • 2 batang jarum peniti (jarum jahit pun ok rasenye)
  • Inner neck (nanti nak lilit, so xdela nampak leher.
Langkah-langkah :


1- Pakai inner kat kepala, then letakkan half moon shawl atas kepala. Make sure korang adjust shawl tu sebelah pendek dan sebelah lagi panjang ok. Macam tuto biasa yang dilihat di utube.


2- Lepas tu, pinkan shawl korang tu kebelakang. Sama ada korang nak pin kedalam, atau pun korang nak pin kan keluar.

3- Saya pilih pin secara keluar, boleh refer gambar. Juz tarik shawl kebelakang tapi keluar. ( korang paham tak ni..)


4- Then, bawak balik shawl yang di pin tu kedepan macam biasa. 

5- Then, yang belah pendek tu. Tarik kedepan dan pinkan kesebelah bahu yang bertentangan. Kalau macam dalam pic ni, shawl yang pendek sebelah kanan, so saya tarik ke sebelah kiri dan pin kan!


6- Yang belah panjang tu, korang tarik bawak ke depan. Dan lilitkan keatas kepala. Pinkan. Supaya shawl tu tak jatuh. Letak banyak-banyak jarum pun takpe, asalkan kemas.

7- Then, ambil satu lagi jarum tu, pinkan kat belah tepi tu ok. Kalau tak nak pinkan pun takpe. Bagi dia lepas macam tu kan. boleh feeling ala-ala hindustan gitu :3


8- See yaa, dah jadi. pastu nanti korang kemas-kemaskan sikit shawl tu supaya x nampak serabut sangat. Then adjust ape yang patut. Oh ya, masa nak pin belah shawl yang pendek tu, korang booleh adjust labuh dia panjang mana. Motif nak tutup dada kan. So adjust la sampai cover uolls punya dada ok. 

Dah siappppppp!! Senang kan! Selain tu, korang boleh pakai inner yang jenis ade awning tu, tu untuk sapesape yang tak suke lekap kat kepala la. Ok, see ya later. Babai.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Petua Hilangkan Kuning Pada Bayi G6PD.

Assalamualaikum.. Hari ni i nak share tips or petua yang i amalkan untuk hilangkan kuning or jaundis pada bayi yang mempunyai G6PD. Yela Haris pun mempunyai G6PD deficiency. Rasanya korang boleh google ape tu G6PD. Kalau ade bayi G6PD ni, banyak benda yang kita kene pantau, pemakanan kita and penjagaan bayi tu sendiri. Ibu tak boleh makan ikut suka hati je terutama ibu yang breastfeeding sebab ape yang kita makan tu akan sampai pada bayi kita. Lagi 1, bayi yang ada G6PD ni kuning dia lambat hilang. Haris sendiri makan masa sebulan untuk kuning tu hilang. Terutama pada bahagian mata putih. Bila dah sebulan barulah mata putih die tu betul-betul nampak putih cerah. Tips ni pun boleh diamalkan untuk bayi yang lain..walaupun takde G6PD. Bukan nak kata tips ni betul-betul berkesan, ini cuma usaha yang saya lakukan dan hasil yang saya nampak sangat memuaskan. Nak nak lagi Haris ni anak sulung. Lagilah saya ngan mak jaga betul-betul. Banyak yang x boleh dari yang boleh. Korang boleh teng

Petua Hilangkan Angin Dalam Badan Semasa Hamil

Assalamualaikum.. I nak kongsi tips or petua untuk hilangkan angin dalam perut or badan bagi ibu-ibu yang mengandung. Nak lagi macam i, nak makan ape pun x boleh, asal makan je mesti keluar balik segalanya yang dah dimakan. Kadang-kadang sampai nak makan balik pun takot, sebab takot keluar balik. Sampai badan pun dah masuk angin, bile badan dan masuk angin, memang badan lemaulaa..nak buat kerja rumah pun malas. Nak pergi keje lagi lah malas. Alahai... Pastu kelmarin rajin la nak google tips untuk hilangkan angin ni, i xnak makan halia ke bawang putih ke ape. Takk suke nak telan macam tu, x kena ngan perut. silap hari bulan muntah balik halia tu. Konon makan nak hilangkan angin, lagi nak bagi badan berangin ade la sebab muntaah je. I google and jumpe 1 blog ni yang suggest untuk minum milo suam untuk hilangkan angin dalam badan. Setakat 3 hari i try, petua ni memang berkesan, sangattttt berkesan. Sedap pulak tu. Caranya macam mana ekk? Simple je, cara dia sama je macam buat

Petua Agar Bayi Anda Berkulit Putih

Assalamualaikum.. Pasti ramai bakal ibu yang baca blog mummy bijak ni mahukan bayi mereka berkulit putih gebu gebas kan? Sama jugak macam mummy.. Selalu sangat baca petua dan search kat google cara cara  dan juga pemakanan yang boleh membuatkan bayi kita putih dan gebu semasa dilahirkan. Memanglah warna kulit dipengaruhi oleh genetik mak dan ayah kan. Kalu mak dan ayah berkulit gelap. Tak mustahil anak yang dilahirkan mesti ada juga yang berkulit gelap kannn.. Tapi tak semestinya..ada jugak bayi yang dilahirkan putih tanpa ikut warna kulit mak dan ayah. Haaaaa, macam mana nak dapatkan bayi berkulit putih. Jom kite tengok petua yang mummy cadangkan ni. Alhamdulillah Haris Mikhail berkulit cerah dan bersih semasa lahir. Petua Agar Bayi Berkulit Putih Semasa Lahir. 1) Semasa hujung kehamilan, amalkan meminum air kelapa muda segar. Kalau amalkan dihujung kehamilan. Insha Allah bayi yang dilahirkan berkulit bersih je tanpa sebarang ruam or bintik bintik merah kat muka dan badan. 2)