Langkau ke kandungan utama

Duit Belanja Sekolah

Hari ni 6hb Mac 2012 bersamaan hari Selasa, juga bersamaan dengan 13 Rabi'ul Akhir tahun 1433 hijrah..

So, hari ini..saya dapat gaji..huyeahhh!! hepi nih..

Saya x bekerja ea, cume saya dapat elaun je, sebab saya ni hanyalah trainee..hahaha, setiap 1 or 2 hb setiap bulan, elaun bagi trainee akan masuk, dibayar CASH!! hahaha

Tapi, saya amik elaun lambat sikit..sebab x tau yang elaun dah masuk. Tapi x pe, duit sudah berada dalam genggaman..muahahaha..

"Berape RM..??"

hah, mane boleh bagitau, ini rahsia.. kang kalu bagitau, korang mesti nak suh saya belanje kan?..mane boleh begitu..^^

Bila dah duk cakap pasal elaun ni. Tibe-tibe teringat pulak mase zaman sekolah dulu..teringat masa emak n abi bagi duit belanja harian untuk ke sekolah, baik dari sekolah rendah..pastu, masuk pulak sekolah berasrama selama 5 tahun. pastu, masuk pulak UniMAP..semuanya belanja mak n abi yang support. Punyela sayang kat anak dara dorang ni..

-----------------------------------------------------------
Zaman Sekolah Rendah (1998-1999)

Masa tu menetap kat Lahad Datu, Sabah. Sempat la belajar darjah 1 n 2. Emak bagi duit belanje pun rasenye 50sen je. mase tu, kuih-muih bagai ni murah sangat...Tapi, saya dah lupa dah camner situasi masa tu..sebab dah terlalu lama..

Bila dah masuk darjah 3( otak dah boleh ingat sikit-sikit), barulah mak kasi seringgit, tapi kene pandai bahagikan untuk 2 sesi. Sekolah pagi n sekolah agama waktu petang. Time tu pulak fofuler dengan gule-gule yang ade cincin tu kan, pastu dengan ais krom lolipop tuh, lagi pulak dengan permainan tikam tuh..yang harge 50sen, pastu tikam nombor..dapatla hadiah nye, korang mesti sempat kan ngan zaman macam tu, tapi sekarang x pasti pulak ade lagi ke x..

Pastu, bile dah naik darjah 6, mak kasi terus Rm5 untuk seminggu, hamekk..pandai-pandai la nak bahagikan. kalu x cukup, jangan mintak kat mak, cume kalu ade ko-k setiap ari rabu je baru mintak duit lebih dengan mak..punyela nak ajar berjimat, mak x nak manjakan kitorg sangat dengan duit-duit nih, lagipun adik-adik ramai..dorang nak membesar harusla menggunakan duit kan?!

----------------------------------------------------------

Sekolah Menengah Agama Pelangai, Bentong (Ting.1-3, 2004-2006)

haha, masuk je tingkatan 1, emak dah bagi duit banyak sikit..paling sikit pun dalam RM50, tapi tu pun dah kire cukup banyak dah la bagi saya mase tu, yela kan, mane pernah pegang duit banyak-banyak..
pastu, yang paling banyak sekali pernah pegang RM100..fuhh! mase tu jage duit punyela sayang..simpan dekat tempat yang tersorok, dijamin xde sape tahu..sampai kadang-kadang pun saya lupe kat mane saya letak duit tu..bile duk kemas loker, ade je terjumpe duit kat celah-celah baju tu..

Pastu, duit tu pulak..bukan untuk enjoy, harusla duit tu digunakan untuk bayar duit makan, dalam RM23.00 mase tu, not sure la sekarang ni masih sama or tidak. So, yang belen tu simpan la untuk beli topup mase balik hujung bulan nanti..huhi~

** bersama member sekolah dekat masjid kristal**
Mase SPM saya pindah sekolah lagi, sebab dapat offer aliran sains kat Sekolah Menengah Agama Maran. bile dah pindah sekolah ni, duit belanje makin banyak, pastu pulak, family duk jauh. So, duit belanja haruslah lebih, sebab nak gune untuk tambang bas, dah tu naik bas ekspres lak tu..kene pandai berjimatlah sikit..
Lepas dah habis SPM, barulah ringan sikit beban family, yelah dah habis belajar..^^

-------------------------------------------------------------

Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) (2009-2012)

Saya masuk U mase umur 18 taun, after dpt result SPM, apply upu untuk masuk diploma, tapi sebenarnya daya ada jugak dapat offer untuk sambung matrik kat Changlun, Kedah. tapi saya x pegi.hihihihi, sebab mase 1st intake untuk matrikulasi, hanya 2 orang je budak kelas saya yang dapat, termasuk saya la 2 orang tu. Dah la dapat matrik yang lain-lain. So, xde member la kan. harusla x pergi, sebab xde kawan.kang nak kawan ngan sape lak..uuuuuu~ nanges!!

** Classmate UniMAP..Diploma Kejuruteraan Metalurgi, tahun 3**

Alhamdulillah, nasib baik dapat program diploma kat Unimap..

Nak dipendekkan cerita, besela kan, bile dah study jejauh ni, mestilah buat pinjaman,
bagi mereka yang kaya raya ni, xperlu la nak wat pinjaman ni kalu mampu..
setakat nak bayar yuran 1 sem tu, no hal laaaa..kecik punye masalah la..
Tapi, kalu macam saya ni, agak sukar la nak tampung bayaran U untuk satu sem, adik beradik ramai lagi nak pakai duit untuk belanja sekolah dorang..
So, saya pun buatla pinjaman PTPTN, rasenye memang ramai la buat pinjaman kat PTPTN ni, jumlah pinjaman pulak bergantung pada individu, kalu rase x mampu nak sara diri untuk 1sem, better la wat pinjaman yang banyak sikit..tapi, jenuh la hang nak bayaq..

Mase awal sem tu, duit baru masuk, tengah banyak..
time tu la x ingat dunia nak belanja duit..beli tu la, beli ni la..tup tup, x cukup duit untuk tampung 1 sem,
tapi, kalu jimat mcm mane sekalipun, duit tu xkan cukup untuk satu sem punyerrr..
Buat la camner pon..

Pastu, bile dah hujung sem..tengah sesakk,
Mase tu mule lah nak mintak kat emak..hihiih
nak mintak tu pun rase macam bersalah je..
yela..duk pikir dorang kat sane nak gune gak duit, mase tu mule la fikir..
"pasni kalu dapat duit ptptn lagi, nak jimat laa..uuuu"
memang la mase tu baru nak pikir, mase dapat duit awal sem xnak la pikir..tah pape!

------------------------------------------------------------

Specific Resources Sdn.Bhd (Penjom Gold Mine, Dec 2011-Mac 2012)

Now, im trainee here..^^ wiiiiiiii~
Dah nak habis pun praktikal kat sini, ape yang nak cakap ialah..

"kat sini memang the beshh"

Elaun pun mantap, masyukkkk...saya yang diploma ni pun boleh bersenang hati dengan elaun yang ada..
Kalu dah jadi pekerja apatah lagi kan..
Bile elaun dah ada ni, pastu dengan pinjaman PTPTN untuk sem ni lagi ade..So, duit banyak lah sikit dalam simpanan..kene simpan untuk kawen mase depan..parents pon dah x yah nak huluq duit dah..
Tapi, saya pulak kene hulur kat dorang..xpun bagi adik-adik duit belanja sikit untuk sekolah kan..
itu kan baikk..^^

Hope degree nanti dapat praktikal kat sini lagi..insya Allah,
Kalu dapat kerja kat sini pun lagi okey..kan!



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Petua Hilangkan Kuning Pada Bayi G6PD.

Assalamualaikum.. Hari ni i nak share tips or petua yang i amalkan untuk hilangkan kuning or jaundis pada bayi yang mempunyai G6PD. Yela Haris pun mempunyai G6PD deficiency. Rasanya korang boleh google ape tu G6PD. Kalau ade bayi G6PD ni, banyak benda yang kita kene pantau, pemakanan kita and penjagaan bayi tu sendiri. Ibu tak boleh makan ikut suka hati je terutama ibu yang breastfeeding sebab ape yang kita makan tu akan sampai pada bayi kita. Lagi 1, bayi yang ada G6PD ni kuning dia lambat hilang. Haris sendiri makan masa sebulan untuk kuning tu hilang. Terutama pada bahagian mata putih. Bila dah sebulan barulah mata putih die tu betul-betul nampak putih cerah. Tips ni pun boleh diamalkan untuk bayi yang lain..walaupun takde G6PD. Bukan nak kata tips ni betul-betul berkesan, ini cuma usaha yang saya lakukan dan hasil yang saya nampak sangat memuaskan. Nak nak lagi Haris ni anak sulung. Lagilah saya ngan mak jaga betul-betul. Banyak yang x boleh dari yang boleh. Korang boleh teng

Petua Hilangkan Angin Dalam Badan Semasa Hamil

Assalamualaikum.. I nak kongsi tips or petua untuk hilangkan angin dalam perut or badan bagi ibu-ibu yang mengandung. Nak lagi macam i, nak makan ape pun x boleh, asal makan je mesti keluar balik segalanya yang dah dimakan. Kadang-kadang sampai nak makan balik pun takot, sebab takot keluar balik. Sampai badan pun dah masuk angin, bile badan dan masuk angin, memang badan lemaulaa..nak buat kerja rumah pun malas. Nak pergi keje lagi lah malas. Alahai... Pastu kelmarin rajin la nak google tips untuk hilangkan angin ni, i xnak makan halia ke bawang putih ke ape. Takk suke nak telan macam tu, x kena ngan perut. silap hari bulan muntah balik halia tu. Konon makan nak hilangkan angin, lagi nak bagi badan berangin ade la sebab muntaah je. I google and jumpe 1 blog ni yang suggest untuk minum milo suam untuk hilangkan angin dalam badan. Setakat 3 hari i try, petua ni memang berkesan, sangattttt berkesan. Sedap pulak tu. Caranya macam mana ekk? Simple je, cara dia sama je macam buat

Petua Agar Bayi Anda Berkulit Putih

Assalamualaikum.. Pasti ramai bakal ibu yang baca blog mummy bijak ni mahukan bayi mereka berkulit putih gebu gebas kan? Sama jugak macam mummy.. Selalu sangat baca petua dan search kat google cara cara  dan juga pemakanan yang boleh membuatkan bayi kita putih dan gebu semasa dilahirkan. Memanglah warna kulit dipengaruhi oleh genetik mak dan ayah kan. Kalu mak dan ayah berkulit gelap. Tak mustahil anak yang dilahirkan mesti ada juga yang berkulit gelap kannn.. Tapi tak semestinya..ada jugak bayi yang dilahirkan putih tanpa ikut warna kulit mak dan ayah. Haaaaa, macam mana nak dapatkan bayi berkulit putih. Jom kite tengok petua yang mummy cadangkan ni. Alhamdulillah Haris Mikhail berkulit cerah dan bersih semasa lahir. Petua Agar Bayi Berkulit Putih Semasa Lahir. 1) Semasa hujung kehamilan, amalkan meminum air kelapa muda segar. Kalau amalkan dihujung kehamilan. Insha Allah bayi yang dilahirkan berkulit bersih je tanpa sebarang ruam or bintik bintik merah kat muka dan badan. 2)