Langkau ke kandungan utama

Perkara paling annoying bila lepas mandi..

Mandi memang best kan..nak-nak lagi kalu lepas balik dari kerja ke...kelas ke..macam saya ni lepas balik je dari kerja pukul 530 petang tu..terus saya p solat asar..Then, mandi..

Masa mandi tu la kita nak bersihkan badan kita kan..bersih sebersihnya...kalu ade daki tu..sental la bagi hilang ye dak...jangan la nak mandi kerbau lak ye..

Tapi kan, ade beberapa perkara yang saya x suka sangat bile kuar nye saya dari bilik air...selepas mandi..

Korang nak tahu ape?

-Pertama-
Asal melangkah masuk je ke dalam rumah..(erk..bilik air untuk umah sewa ni duk kat luar rumah ye..huhuh)
mesti saya akan perlu berhati-hati..kalu boleh nak langkah kecik-kecik je...
Sebab banyak sangat tahi cicak..dah sapu pun..esoknye ade lagi..menci la cicak ni!!
nak-nak lagi kalu kita baru lepas berwudhuk ni..huh..dah la taik cicak tu busuk..x padan dengan badan kecik..

-Kedua-
Selalu tertinggal tali pinggang dalam tandas..
huh, ye la..saya kadang-kadang sangkut tali pinggang  kat tandas tu..dah tu bila esok pagi, mula la lupe letak mana..bile dah ingat letak kat tandas, tau pulak malas nak amik...kadang-kadang rasa marah dengan diri sendiri sebab pelupa..huhu..

-Ketiga-
Selalu sangat ada orang lalu lalang depan bilik air..
Macam saya ni, saya duk menyewa bilik kat rumah orang..lepas tu pulak..tandas ade dekat luar rumah.
Mean, saya kene pakai tudung untuk pergi ketandas..lain la kalu waktu maghrib ke..orang x ramai lalu..
kalu waktu petang, ramai orang main futsal kat sini..so kalu nak semayang asar..
saya kene kuar sambil memakai tudung..
Tapi, yang xbest kalu time hari ahad..saya cuti kerja hari ahad..pastu pulak, anak tuan rumah ni ade buat rumah kat sebelah umar owner ni..
So, pekerja die kerja setiap hari..kalu sy nak pergi tandas or pegi mandi..saya kene hati-hati la..sebab risau kene intai ke hape ke kan..kan susah..

-keempat-

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Petua Hilangkan Kuning Pada Bayi G6PD.

Assalamualaikum.. Hari ni i nak share tips or petua yang i amalkan untuk hilangkan kuning or jaundis pada bayi yang mempunyai G6PD. Yela Haris pun mempunyai G6PD deficiency. Rasanya korang boleh google ape tu G6PD. Kalau ade bayi G6PD ni, banyak benda yang kita kene pantau, pemakanan kita and penjagaan bayi tu sendiri. Ibu tak boleh makan ikut suka hati je terutama ibu yang breastfeeding sebab ape yang kita makan tu akan sampai pada bayi kita. Lagi 1, bayi yang ada G6PD ni kuning dia lambat hilang. Haris sendiri makan masa sebulan untuk kuning tu hilang. Terutama pada bahagian mata putih. Bila dah sebulan barulah mata putih die tu betul-betul nampak putih cerah. Tips ni pun boleh diamalkan untuk bayi yang lain..walaupun takde G6PD. Bukan nak kata tips ni betul-betul berkesan, ini cuma usaha yang saya lakukan dan hasil yang saya nampak sangat memuaskan. Nak nak lagi Haris ni anak sulung. Lagilah saya ngan mak jaga betul-betul. Banyak yang x boleh dari yang boleh. Korang boleh teng

Petua Hilangkan Angin Dalam Badan Semasa Hamil

Assalamualaikum.. I nak kongsi tips or petua untuk hilangkan angin dalam perut or badan bagi ibu-ibu yang mengandung. Nak lagi macam i, nak makan ape pun x boleh, asal makan je mesti keluar balik segalanya yang dah dimakan. Kadang-kadang sampai nak makan balik pun takot, sebab takot keluar balik. Sampai badan pun dah masuk angin, bile badan dan masuk angin, memang badan lemaulaa..nak buat kerja rumah pun malas. Nak pergi keje lagi lah malas. Alahai... Pastu kelmarin rajin la nak google tips untuk hilangkan angin ni, i xnak makan halia ke bawang putih ke ape. Takk suke nak telan macam tu, x kena ngan perut. silap hari bulan muntah balik halia tu. Konon makan nak hilangkan angin, lagi nak bagi badan berangin ade la sebab muntaah je. I google and jumpe 1 blog ni yang suggest untuk minum milo suam untuk hilangkan angin dalam badan. Setakat 3 hari i try, petua ni memang berkesan, sangattttt berkesan. Sedap pulak tu. Caranya macam mana ekk? Simple je, cara dia sama je macam buat

Petua Agar Bayi Anda Berkulit Putih

Assalamualaikum.. Pasti ramai bakal ibu yang baca blog mummy bijak ni mahukan bayi mereka berkulit putih gebu gebas kan? Sama jugak macam mummy.. Selalu sangat baca petua dan search kat google cara cara  dan juga pemakanan yang boleh membuatkan bayi kita putih dan gebu semasa dilahirkan. Memanglah warna kulit dipengaruhi oleh genetik mak dan ayah kan. Kalu mak dan ayah berkulit gelap. Tak mustahil anak yang dilahirkan mesti ada juga yang berkulit gelap kannn.. Tapi tak semestinya..ada jugak bayi yang dilahirkan putih tanpa ikut warna kulit mak dan ayah. Haaaaa, macam mana nak dapatkan bayi berkulit putih. Jom kite tengok petua yang mummy cadangkan ni. Alhamdulillah Haris Mikhail berkulit cerah dan bersih semasa lahir. Petua Agar Bayi Berkulit Putih Semasa Lahir. 1) Semasa hujung kehamilan, amalkan meminum air kelapa muda segar. Kalau amalkan dihujung kehamilan. Insha Allah bayi yang dilahirkan berkulit bersih je tanpa sebarang ruam or bintik bintik merah kat muka dan badan. 2)