Langkau ke kandungan utama

Hari kurang bernasib baek

Mase hari pertama sampai kat rumah yang saya sewa ni..saya ada perasan yang lantai rumah ni ade yang reput..
maklumlah, rumah ni separuh kayu, and separuh lagi batu...saya sewa bilik bahagian atas..yang diperbuat dari kayu..

Kalu waktu tengahari..Masya Allah..panas sangat..tapi, bila dah waktu malam..hah! amek kau..sejuk ya Rabbi...sesuwai sangat lah macam tu ye dak..

Mase nak pergi mandi tu..saya dah perasaan ade satu 1 kayu kat lantai beranda tu..die reput..kalu tengok dengan mata kasar pun dah tau kayu tu reput..yang laen okey je..Maybe sebab hujan kan..die mereput la..

So, saya pun dah set siap-siap la..jangan pijak kayu tu..sebab kalu jatuh..memang sedap..x nangis..mesti pengsan..nak-nak lagi..jarak lantai kayu tu dengan tanah dalam 2.0meter gak la..tinggi saya pun 1.60m je..so memang x sampai la...

Nak dijadikan cerita...ade la satu hari ni, baru balik dari kerja...Macam bese..ape yang saya wat..sembahyang asar, pastu dalam pukul 6.30 tu baru la turun p mandi..ehem..bilik air saya kat luar umah ye..air die very sejuk..hahaha..

Bila dah selesai mandi tu..saya pun kua la..baju pun dah tukar...warne putih gambar pooh..(kate perempuan kot.) siap bagai ngan seluar..tangan kanan ni pegang baju yang basuh tadi..ingat nak sidai la..naik je..saya letak la kat tepi pintu masuk tu..Then, masuk bilik jap..nak sikat rambut..

besenye petang-petang camtu memang ramai orang main futsal n bola sepak kat tepi rumah tu..rumah ni ade gelanggang futsal kat sebelah..

Pastu, saya tengok la dorang kejap..nak kate skodeng xdela jugak..tengok pon sebab nak pastikan dorang main bola..xdela segan sangat nak sidai baju..kalu dorang tengah lepak-lepak..mesti dorang akan perasan saya sidai baju..

OK, line clear..dorang tengah main bola..

pastu, saya pun kua la balik sebab nak sidai baju..saya pun amik baju kat pintu tadi..then nak replace dengan baju yang saya sidai pagi tadi..kat tempat yang saya sidai..tempat yang saya nak sidai tu betul-betul kat atas kayu yang reput tu..

mase tu memang x ingat langsung pasal kayu tu..serius..memang x ingat pape..

lepas tu..hahahahha..cube teke..

bile saya nak sangkut je baju tu...

Tibe-tibe...
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
GEDEBAKKKKKKK!!!
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
GEDEBUKKKK!!!

YA ALLAH....
sedapnye jatuh..
macam mane boleh jatuh ni..sakitnya kaki...adoiiiiiii! rase nak nangis je mase tu..huhuhuh..
tibe-tibe ingat mak kat umah..ingat nak jerit je rase mase tu..
MAKKK...malu!

-------------------------------------
korang tau x macam mane keadaan saya mase tu..

bayangkan...

kaki kanan kat bawah....x jejak tanah..

kaki kiri ke atas..er..i mean, atas dari lantai..melebihi paras kepale..

pinggang bawah lantai..

tangan kiri dan kanan tersangkut kat lantai yang x reput..

woaaaaaaa...sakit ma mase tu..

bile dah sedar je jatuh mase tu..terus je bangun..masuk balik dalam rumah..baju yang nak sidai tu x tersidai pun, baju yang nak diangkat pun x terangkat..sume nye terjelepok kat lantai tu..huh!

Malu betolll, nasib baek xde orang pasan..hahaha..yeke? entah dorang pasan ke x..sebab saya jatuh je trus bangun masuk uma..hahahha..

bila masuk je dalam bilik..saya pk balik..pastu saya gelak sorang-sorang..
sumpah lawak!!

nasib baek xde CCTV..kalu ade..saya orang 1st gelak..kelakar dengan diri sendiri..nasib baeklah mase tu x jatuh ke bawah tanah..kalu x..konfem ade kat hospital..

Pastu, saya kua balik..amik baju yang nak sidai tadi..sangkut elok-elok..pastu, tengok balik tempat yang jatuh tadi..ngeri lak bile pk balik..haish..macam mane lah boleh jatuh..x ingat langsung..padahal benda tu yang duk ingat mule-mule sampai kt sini..saya rase..saya kene tampal note la kat situ..sebagai peringatan..huhuhu..supaya pisang x berbuah berkali-kali..

nasib baek la den ni kurus...kalu den ni gomok, kalu x runtuh beranda ni..mesti rumah ni yang runtuh..hahahha..x cukup dengan tu..den lak kono masuk hospital..dah la baru seminggu je praktikal..dah cuti..huhuhu
Malam tu saya cerita kat atuk, nenek, emak, bapak, sedare mare dan kawan-kawan bagai yang saya ni jatuh..atuk risau sekali..emak n abi lak risau berkali-kali..huhuhu..nasib baek x nangis mase citer tu..huhuhu..

Besoknye..baru lah rase sakit kat pinggang..kat bahagian tulang belakang...kat kaki lak ade lebam-lebam..ish..dasyat gak ni...tapi, xde pulak pegi hospital..sumenye masih okey la..

dan sekarang Alhamdulillah..saya dah sembuh..syukur..mungkin hari tu saya ada wat dosa ke kan..so, dapat balasan free ke kan..x tahu la..Wallahua'lam..

lepas dari 2,3 hari tu..lantai tu dah ganti dengan kayu baru..wehuu~ seronoknye..lepas ni leh main pijak-pijak lagi..konfem x jatuh..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Petua Hilangkan Kuning Pada Bayi G6PD.

Assalamualaikum.. Hari ni i nak share tips or petua yang i amalkan untuk hilangkan kuning or jaundis pada bayi yang mempunyai G6PD. Yela Haris pun mempunyai G6PD deficiency. Rasanya korang boleh google ape tu G6PD. Kalau ade bayi G6PD ni, banyak benda yang kita kene pantau, pemakanan kita and penjagaan bayi tu sendiri. Ibu tak boleh makan ikut suka hati je terutama ibu yang breastfeeding sebab ape yang kita makan tu akan sampai pada bayi kita. Lagi 1, bayi yang ada G6PD ni kuning dia lambat hilang. Haris sendiri makan masa sebulan untuk kuning tu hilang. Terutama pada bahagian mata putih. Bila dah sebulan barulah mata putih die tu betul-betul nampak putih cerah. Tips ni pun boleh diamalkan untuk bayi yang lain..walaupun takde G6PD. Bukan nak kata tips ni betul-betul berkesan, ini cuma usaha yang saya lakukan dan hasil yang saya nampak sangat memuaskan. Nak nak lagi Haris ni anak sulung. Lagilah saya ngan mak jaga betul-betul. Banyak yang x boleh dari yang boleh. Korang boleh teng

Petua Hilangkan Angin Dalam Badan Semasa Hamil

Assalamualaikum.. I nak kongsi tips or petua untuk hilangkan angin dalam perut or badan bagi ibu-ibu yang mengandung. Nak lagi macam i, nak makan ape pun x boleh, asal makan je mesti keluar balik segalanya yang dah dimakan. Kadang-kadang sampai nak makan balik pun takot, sebab takot keluar balik. Sampai badan pun dah masuk angin, bile badan dan masuk angin, memang badan lemaulaa..nak buat kerja rumah pun malas. Nak pergi keje lagi lah malas. Alahai... Pastu kelmarin rajin la nak google tips untuk hilangkan angin ni, i xnak makan halia ke bawang putih ke ape. Takk suke nak telan macam tu, x kena ngan perut. silap hari bulan muntah balik halia tu. Konon makan nak hilangkan angin, lagi nak bagi badan berangin ade la sebab muntaah je. I google and jumpe 1 blog ni yang suggest untuk minum milo suam untuk hilangkan angin dalam badan. Setakat 3 hari i try, petua ni memang berkesan, sangattttt berkesan. Sedap pulak tu. Caranya macam mana ekk? Simple je, cara dia sama je macam buat

Petua Agar Bayi Anda Berkulit Putih

Assalamualaikum.. Pasti ramai bakal ibu yang baca blog mummy bijak ni mahukan bayi mereka berkulit putih gebu gebas kan? Sama jugak macam mummy.. Selalu sangat baca petua dan search kat google cara cara  dan juga pemakanan yang boleh membuatkan bayi kita putih dan gebu semasa dilahirkan. Memanglah warna kulit dipengaruhi oleh genetik mak dan ayah kan. Kalu mak dan ayah berkulit gelap. Tak mustahil anak yang dilahirkan mesti ada juga yang berkulit gelap kannn.. Tapi tak semestinya..ada jugak bayi yang dilahirkan putih tanpa ikut warna kulit mak dan ayah. Haaaaa, macam mana nak dapatkan bayi berkulit putih. Jom kite tengok petua yang mummy cadangkan ni. Alhamdulillah Haris Mikhail berkulit cerah dan bersih semasa lahir. Petua Agar Bayi Berkulit Putih Semasa Lahir. 1) Semasa hujung kehamilan, amalkan meminum air kelapa muda segar. Kalau amalkan dihujung kehamilan. Insha Allah bayi yang dilahirkan berkulit bersih je tanpa sebarang ruam or bintik bintik merah kat muka dan badan. 2)