Langkau ke kandungan utama

Teknik belajar yang betul!

Assalamualaikum..

Saya yakin ramai pembaca diluar sana yang merupakan pelajarpelajar universiti, muridmurid sekolah, dan pelbagai lagi kaum yang terlibat dengan aktiviti study ni kan..haaaa..maklumlah..nila dah study..konfem punye lah ade yang x dapat nak tumpukan perhatian..banyak  faktor yang mempengaruhi kan..

kalu macam saya la..saya x dapat study sebab binatang ni..ni haaa..(-_-")..


##############
"kucing....".

tangan beserta jaket pada gambar diatas adalah saya..gambar ini diambil semasa sedang men'studi'kan diri..tibetibe datang adik hitam ni naik atas meja..seraya duduk bersama saya..hohohohooh..(klasik sungguh!)

tu satu..yang laen pulak adalah...


(^_^)

ni x kisah sangat sebab saya suka bace website ni..interesting dan boleh menambah ilmu pengetahuan..promote sat iluvislam..hehehehehe

bukan 2 je..banyak lagi sebenarnye..naknak lagi kalu banyak kawan sangat kan..maklumlah..baek atiii peramah..erk..(yeke?!)..abaikan..disamping itu..bile kerja dah banyak sangat sampai x tahu nak buat kerja mana satu..secara tidak langsung ia akan mengganggu ulangkaji kita kan..kesimpulannya..

"Jangan Buat Kerja Last Minittttttt!!!!"

"pehe?"

"pehe kakk!". jawab mereka yang berada dirumah...hihihih

by the way..bukan tu sebenarnya saya nak sampaikan sekarang..saya nak sampaikan mcm mana cara study yang betol..mungkin ada setengah pihak kata cara ini x betol..xpe..saya x kisah..sebab apa yang saya nak tunjuk ni adalah cara saya..dan melalui cara saya ni..saya dah buktikan yang ianya berkesan..mari kita tengok samasama.

**************

cara pertama :

1) KEMASKAN MEJA SEBELUM ULANGKAJI.

mengapakah saya cakap macam tu..memangla kene kemaskan..sebab bayangkan kalu meja anda bersepah dengan segala bagai macam barang?! dengan sampah sarap, kucingkucing (macam meja saya),notanota, failfail, makanan, minuman, henset (sila buang henset anda) dan pelbagai lagi..naknak lagi kalu dah jenis memang pemalas kan..So benda ni kite kene clearkan dari meja kita..okey!

2)LETAK NOTA YANG HENDAK DIBACA SETEMPAT.

maksudnya sekiranya anda semua mempunyai 1 subjek untuk diulangkaji..so anda perlulah susun nota tu setempat..jangan letak berterabur..kang x pasalpasal kene cari lah..bile dah cari tu..konfem la meja anda akan berterabur kan..so mase nak kemas meja tu..alangalang cari terus nota yang anda hendak baca..dah susun di sebelah kanan (kalu anda menulis tangan kiri macam saya) dan sebelah kiri (kalu menulis tangan kanan macam kawan sebelah meja saya)..supaya nanti senang anda nak capai nota tu nanti..okey!!

CLEAR!!!!

3) MIND SET UNTUK HABISKAN NOTA DALAM TEMPOH TERTENTU.

anda paham x ape yang saya nak cakap ni? kalu paham sila abaikan dan teruskan membaca poin seterusnya..kalu x faham..teruskan membaca okey!

contohnye : saya ada 5 Chapter untuk dihabiskan..dan saya mempunyai tempoh 2 jam untuk study nota ni..so..bahagikan lah lah masemase untuk study semua nota tu..kalu anda mempunyai masa yang panjang lagi untuk study..so anda boleh panjangkan masa belajar anda...

tapi....

kalu nota anda hanya sikit je..anda x perlulah untuk setkan masa yang lebih untuk study..(melainkan anda ni pelupa dan sebagainya)

macam saya..saya suka tengok jam..contoh sekarang pukul 10.30..dan saya akan mind set untuk habiskan nota tu dalam masa 30minit..kalu nota tu sikit la..kalu nota tu panjang..saya akan panjangkan lagi masa dia..depend pada sesorang la..okey! 

4) MULAKAN DENGAN BISMILLAH.

dimulakan dengan Bismillah..disudahi dengan Alhamdulillah...(lirik lagu nasyid raihan tu) bagi mereka yang beragama islam tu..bacalah doa..semoga hati kita tenang dan Allah mempermudahkan urusan kita untuk menuntut ilmuNya..


bagi mereka yang bukan beragama islam yang sedang membaca blog saya ni..mesti anda mempunyai cara yang tersendiri kan..x pon..anda tenangkan hati..dan lihat gambar yang mendamaikan..

(^_^)..

5) BELAJAR SAMBIL DENGAR LAGU ATAU ZIKIR DAN SEBAGAINYA.

macam saya..saya suka dengar lagu nasyid atau lagu yang rancak sikit mase study (bukan rock ea)..sebab muzik dapat memeberikan ransangan kepada otak kita..at least x da la rasa dan ngantok masa belajar..tp jangan la dengar lagu yang slow..saya pon boleh ngantok camtu..

6) BACA SAMBIL BUAT NOTA

kalu kita dengar dan baca tanpa menulis..memang yakin kita akan lupa balik apa yang kita belajar..x caya sudah..cuba buat..So..cara yang baekkkkkkkk....anda baca nota anda..kemudian anda buat nota..xpun..anda baca nota..anda ingat..dan anda tulis balik apa yang anda ingat..ini dapat melatih minda untuk menghafal..kan senang!!

next..

7)LETAK AIR OR MAKANAN KAT SEBELAH

macam saya..saya suka letak air..teh ais..or nescafe ais kat sebelah meja study saya..bersama wafer yang saya beli dekat gerai sebelah koperasi..hihihihihi..

haha??x tau wafer ngan teh ais tu hape?..teruk betoiiii..ni ha..


ini teh ais..sedappppp!

***********

saya xnak letak gambar wafer..hohoho

next..kenapa saya perlu letak 2 benda ni atas meja saya..sebab..kalu saya bosan or tension..automatik saya akan capai benda ni..tapi saya x pernah gemuk..jadi saya x perlu risau untuk makan banyak mana pon..sila la belanja saya...

lagi 1 kan..ini fakta yang saya buat..

"SEMAKIN SAYA STUDY, SEMAKIN SAYA LAPAR!".hehehehehe

8) REST KEJAP KALAU DAH PENAT

ha..x yah la dok rajen sangat nak study sampai penatpenat..at least rehat la kejap lepas 10minit study tu..naknak lagi kalau subjek tu susah bagai..kalu macam saya..nak rehat..saya akan buat perkara yang mulamula entri ni..hohoh..sila tengok ke atass...

saya akan bukak sliding door..and mencari kucingkucing yang sedang melintas didepan rumah..yng comel je saya amik..yang x comel dan berkurap..sila teruskan perjalanan anda..eakkk..

xpon..bukak web site iluvislam tu..banyak sikit informasi yang dapat.. xpon...



**********

erk..

ini normal bg seorang Nor Hidayah Munirah..

hahahahaha..besela kalu dah penat kan..

9) BACA DOA PENUTUP DAN REFRESH BALIK

last sekali kalu dah habsi dah stud atau dah x larat..tutup lah buku anda..dan baca doa penutup..x pon..sekadar Alhamdulillah pon dah ok..bersyukur sebab dapat jugak study kan..and kalu anda dah tutup buku tu..cuba la imagine apa yang anda dah bace...maksudnya..refresh balik la...cenggitu...

********************************************************

perlu diingatkan..setiap orang mempunyai cara belajar sendiri okey..dan inilah cara saya dan saya selesa dengan cara ini..

anda pula bagai mana?....

-THE END-


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Petua Hilangkan Kuning Pada Bayi G6PD.

Assalamualaikum.. Hari ni i nak share tips or petua yang i amalkan untuk hilangkan kuning or jaundis pada bayi yang mempunyai G6PD. Yela Haris pun mempunyai G6PD deficiency. Rasanya korang boleh google ape tu G6PD. Kalau ade bayi G6PD ni, banyak benda yang kita kene pantau, pemakanan kita and penjagaan bayi tu sendiri. Ibu tak boleh makan ikut suka hati je terutama ibu yang breastfeeding sebab ape yang kita makan tu akan sampai pada bayi kita. Lagi 1, bayi yang ada G6PD ni kuning dia lambat hilang. Haris sendiri makan masa sebulan untuk kuning tu hilang. Terutama pada bahagian mata putih. Bila dah sebulan barulah mata putih die tu betul-betul nampak putih cerah. Tips ni pun boleh diamalkan untuk bayi yang lain..walaupun takde G6PD. Bukan nak kata tips ni betul-betul berkesan, ini cuma usaha yang saya lakukan dan hasil yang saya nampak sangat memuaskan. Nak nak lagi Haris ni anak sulung. Lagilah saya ngan mak jaga betul-betul. Banyak yang x boleh dari yang boleh. Korang boleh teng

Petua Hilangkan Angin Dalam Badan Semasa Hamil

Assalamualaikum.. I nak kongsi tips or petua untuk hilangkan angin dalam perut or badan bagi ibu-ibu yang mengandung. Nak lagi macam i, nak makan ape pun x boleh, asal makan je mesti keluar balik segalanya yang dah dimakan. Kadang-kadang sampai nak makan balik pun takot, sebab takot keluar balik. Sampai badan pun dah masuk angin, bile badan dan masuk angin, memang badan lemaulaa..nak buat kerja rumah pun malas. Nak pergi keje lagi lah malas. Alahai... Pastu kelmarin rajin la nak google tips untuk hilangkan angin ni, i xnak makan halia ke bawang putih ke ape. Takk suke nak telan macam tu, x kena ngan perut. silap hari bulan muntah balik halia tu. Konon makan nak hilangkan angin, lagi nak bagi badan berangin ade la sebab muntaah je. I google and jumpe 1 blog ni yang suggest untuk minum milo suam untuk hilangkan angin dalam badan. Setakat 3 hari i try, petua ni memang berkesan, sangattttt berkesan. Sedap pulak tu. Caranya macam mana ekk? Simple je, cara dia sama je macam buat

Petua Agar Bayi Anda Berkulit Putih

Assalamualaikum.. Pasti ramai bakal ibu yang baca blog mummy bijak ni mahukan bayi mereka berkulit putih gebu gebas kan? Sama jugak macam mummy.. Selalu sangat baca petua dan search kat google cara cara  dan juga pemakanan yang boleh membuatkan bayi kita putih dan gebu semasa dilahirkan. Memanglah warna kulit dipengaruhi oleh genetik mak dan ayah kan. Kalu mak dan ayah berkulit gelap. Tak mustahil anak yang dilahirkan mesti ada juga yang berkulit gelap kannn.. Tapi tak semestinya..ada jugak bayi yang dilahirkan putih tanpa ikut warna kulit mak dan ayah. Haaaaa, macam mana nak dapatkan bayi berkulit putih. Jom kite tengok petua yang mummy cadangkan ni. Alhamdulillah Haris Mikhail berkulit cerah dan bersih semasa lahir. Petua Agar Bayi Berkulit Putih Semasa Lahir. 1) Semasa hujung kehamilan, amalkan meminum air kelapa muda segar. Kalau amalkan dihujung kehamilan. Insha Allah bayi yang dilahirkan berkulit bersih je tanpa sebarang ruam or bintik bintik merah kat muka dan badan. 2)